دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1398 - 13:50
عرب‌امیری در گفتگو با آنا:

حقوق دانشگاه‌ها با انتشار آزاد پایان‌نامه‌ها حفظ نمی‌شود

استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: حقوق دانشگاه‌ها با انتشار آزاد پایان‌نامه‌ها حفظ نمی‌شود.
کد خبر : 377319
photo_۲۰۱۵-۰۹-۲۵_۱۹-۵۳-۳۶.jpg

علیرضا عرب‌امیری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره انتشار آزاد متن پایان‌نامه‌ها توسط سایت رسمی ایرانداک گفت: بسیاری از اساتید دانشگاه با انتشار آزاد متن کامل پایان‌نامه‌ها توسط ایرانداک مخالفند. یکی از دلایل مخالفت اساتید این است که فعالیت‌های پژوهشی که در دانشگاه‌های کشور مثل دانشگاه‌های تهران، صنعتی شاهرود و یا دیگر دانشگاه‌ها انجام می‌شود متعلق به همان دانشگاه است و هر دانشگاه نیز دارای استقلال است. این حق وجود ندارد که نتیجه تلاش‌ها و فعالیت‌های یک مرکز مستقل را از طریق ارگان دیگری در اختیار افراد قرار دهیم.


حقوق دانشگاه‌ها با انتشار آزاد پایان‌نامه‌ها حفظ نمی‌شود


استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود خاطرنشان کرد: حق‌وحقوق دانشگاه با انتشار آزاد پایان‌نامه‌ها در ارگانی خارج از محیط دانشگاه حفظ نمی‌شود. برای مثالی، همین الان دانشجویی که در دانشگاه صنعتی شاهرود درس می‌خواند اگر بخواهد از پایان‌نامه شخص دیگری استفاده کند، کتابخانه دانشگاه حداکثر فایل 30 صفحه اول پایان‌نامه را در اختیارش قرار می‌دهد اما چطور ممکن است شخصی که ارتباطی با دانشگاه ندارد از بیرون بتواند کل این پایان‌نامه را مجانی در اختیار بگیرد.


وی تأکید کرد: این اتفاق با اکانت دانشگاهی هم نیست، یعنی هر شخصی می‌تواند به‌صورت رایگان فایل تمام متن پایان‌نامه‌ها را به دست بیاورد. حتی در سایت سیویلیکا هم که دانشجویان با استفاده از اکانت دانشجویی می‌توانند مقاله دانلود کنند باوجود اینکه هر دانشگاه مبالغی را به این سایت پرداخت می‌کند، محدودیت وجود دارد؛ اما پایان‌نامه‌ها بدون محدودیت توسط هر فردی در سایت ایرانداک دانلود می‌شود.


کلیه حقوق معنوی و مادی پایان‌نامه‌ها متعلق به دانشگاه است


عرب‌امیری افزود: دلیل دیگر مخالفت اساتید دانشگاهی با انتشار آزاد تمامی پایان‌نامه‌ها این است که در صفحات اولیه تمامی پایان‌نامه‌ها نوشته شده است که کلیه حقوق معنوی و مادی مترتب بر این تحقیق متعلق به دانشگاه مثلاً شاهرود یا تهران است. چطور ممکن است که این حقوق به‌راحتی نادیده گرفته شود، آیا ایرانداک چنین مجوزی از دانشگاه گرفته یا نظرسنجی عمومی بین اساتید و نخبگان دانشگاهی انجام داده است و یا از اعضای هیئت‌علمی که استاد راهنمای طرح‌های پایان‌نامه هستند و نیز صاحبان و نویسندگان پایان‌نامه‌ها هیچ‌وقت چنین اجازه‌ای گرفته که متن کل پایان‌نامه‌ها را به‌راحتی در اختیار افراد مختلف قرار دهد.


حتی اساتید دانشگاه نمی‌توانند متن کل پایان‌نامه را تا 5 سال منتشر کنند


استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود تصریح کرد: نکته دیگر این است که دانشگاه حتی به اساتید خود می‌گوید شما حق ندارید متن پایان‌نامه را تا بعد از 5 سال منتشر کنید چون شخص نویسنده که از پایان‌نامه خودش دفاع کرده است، از همه بخش‌های طرحش مقاله استخراج نکرده است. در بعضی از پایان‌نامه‌ها کد نوشته شده است که می‌توان از آن نرم‌افزار تولید کرد، در بعضی از پایان‌نامه‌ها روش ساخت یک دستگاه بحث شده است که در همه این موارد مرور زمان باعث می‌شود که بتوان نتایج تحقیقات را ارائه کرد. اینکه شخص امروز از طرح خود دفاع کند و فردا کل طرحش برای عموم قابل‌دسترسی باشد یعنی حقوق محقق و نویسنده نادیده گرفته شده است.


همانندجو الزام‌آور نیست و در خیلی از دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود


وی در پایان بیان کرد: سامانه همانندجو که برای جستجوی کپی‌شدن پایان‌نامه‌ها است، الزام‌آور نیست مثلاً در بسیاری دانشگاه‌های مطرح کشور این کار انجام نمی‌شود و وقتی پیشنهاد طرح توسط دانشجویان نوشته می‌شود به او نمی‌گویند که مستند یا استعلام از همانندجو بیاور. وقتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور این استعلام صورت نمی‌گیرد، دانشگاه‌های سطح پایین نیز خود را به‌هیچ‌وجه ملزم نمی‌دانند لذا به‌راحتی در بسیاری از دانشگاه‌های سطح پایین در کشور امکان تقلب فراهم می‌شود و تجربه نشان می‌دهد که انتشار متن کامل پایان‌نامه‌ها تنها بازار دلالان پایان‌نامه را داغ‌تر خواهد کرد.


انتهای پیام/4107/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته